Sparanghel: proprietati nutritive si beneficii pentru sanatate

Cultivarea sparanghelului isi are inceputurile in anii 3000 i.Hr, iar ca loc originar fixam estul Mediteranei. Astazi, insa, asa cum era de asteptat, sparanghelul se gaseste in toate colturile lumii, fiind cultivat in soluri nisipoase, in Africa, America (atat de Nord, cat si de Sud) si Asia.

Sezonul de recoltare al sparanghaelului este incepand cu luna aprilie si se intinde pana la finalul lunii iunie.

Popular atat in farfuriile celor mai cunoscuti bucatri chef, dar si in recomandarile nutritionistilor

Sparanghelul se gaseste in farfuriile deosebite ale celor mai cunoscuti chefi, dar, in acelasi timp, ne este si recomandat insistent de catre nutritionisti.

Probabil va intrebati de ce. Ei bine, pentru ca a este una dintre cele mai nutritive legume. Sparanghelul este o sursa bogata de acid folic, tiamina ( Vitamina B1), fibre, vitamina B6 si potasiu.

Tipuri de sparanghel gasite pe piata

Probabil ca cel mai des, pe rafturile supermarketurilor, ati intalnit sparanghelul obinsuit, de culoare verde. Este cel mai des intalnit sortiment. Pentru a fi sigure ca-l alegeti pe cel mai bun, trebuie sa fiti atente la lastari si la capetele sparanghelului. Daca lastarii sunt subtiri si capetele inchise, atunci ati dat peste un sparanghel de calitate.

Pe langa sparanghelul verde, gasim si sparanghel alb. Acest sortiment se incadreaza la categoria delicateselor. Real, insa, singura diferenta dintre sparanghelul de culoare alba si cel verde se remarca la modul de cultivare. Cel alb este cultivat intr-un mediu luminos, in vreme ce sparanghelul de culoare verde, are nevoie de intuneric.

Si cel de-al treilea sortiment de sparanghel, este sparanghelul violet. Prima data, acesta a fost cultivat in regiunea Albenga din Italia. Spre deosebire de sparanghelul alb si verde, cel violet se remarca prin gustul usor dulceag si prin textura evident mai frageda.

Beneficiile pe care ni le promite sparanghelul

In cele ce urmeaza, mi-am propus sa luam pe rand unele dintre cele mai importante beneficii pe care ni le promite consumul de sparanghel.

Proprietati detoxifiante puternice

Sa luam de exemplu, o portie obisnuita de sparanghel. O asa portie ne ofera noua 288 miligrame de potasiu. Ceea ce ar trebui sa ne incante, mai ales ca potasiul este recunoscut pentru capacitatea sa de a a reduce grasimea de pe abdomen. Aceeasi portie de sparanghel ne mai garanteaza si 3 grame de fibre- importante pentru o buna digestie; doar 40 de calorii si 0 colesterol sau grasimi.

Asadar, sparanghelul este ideal in alimentati celor care isi doresc sa scape de kilogramele in plus. Mai mult decat atat, potrivit oamenilor de stiinta americani de la UCLA, sparanghelul este cea mai puternica leguma cand vine vorba de detoxifiere.

In compozitia sparanghelului intalnim glutationul. Acesta este un aminoacid, cu puternice proprietati antioxidante, reusind sa ne ofere protectie in fata radicalilor liberi si in fata toxinelor.

Consolideaza sistemul osos

Dat fiind ca este o leguma bogata in vitamina K, consumul de sparanghel contribuie la cresterea densitatii osoase. Astfel, consumul de sparanghel ajuta in prevenirea osteoporozei si osteoartritei.

Dincolo de asta, vitamina K este esentiala si pentru sinteza osteocalcinului- o proteina structurala din oase, care are rol de preluare si depunere a calciului exact acolo unde este nevoie (csid.ro)

Mici trucuri pentru pastra si prepara corect sparanghelul

Cum stii ca ai ales un sparanghel bun?

Analizandu-i foarte bine „fizicul”. Daca tulpinele sunt ferme, lastarii inchisi si capetele purpurii sau verde inchis, atunci ai gasit ce trebuie! Apoi, mai poti verifica acasa, inca o data. Daca partea inferioara taiata se dovedeste a fi prea lemnoasa, inseamna ca ne-am pacalit la raft.

Cum pastram sparanghelul odata cumparat?

Este important sa pastram aroma si textura sparanghelului intacte. De aceea, se recomanda sa fie consumat in nu mai mult de 48 de ore. Iar de-a lungul celor 48 de ore se recomanda sa ii invelim catele fie in material textil, fie in hartie si neaparat sa fie pastrat la frigider.

Cum preparam corect sparanghelul?

Niciodata sparanghelul nu se fierbe! Fie il gatim la abur, fie il prajim usor. In felul asta, textura sparanghelului devine mai ferma, iar proprietatile benefice ale acestuia raman intacte.

Daca il pregatim la abur, sparanghelul se gateste timp de 5 – 8 minute.

Atunci cand il tragem la tigaie, atunci timpul de gatire e ste de 3 – 5 minute.

Acesta a fost articolul pentru astazi. Sper ca cele dintre voi care nu au incercat pana acum sparanghelul, acum o vor face, cel putin din curiozitate. Eu unul consum cat de des pot sparanghel- imi si place, dar beneficiile pe care mi le promite sunt cele care ma conving.

Pana data viitoare, sa fiti linistite! Numai bine 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *