Deficitul de fier- care sunt simptomele si cum le putem combate

Buna dimineata,

In ultima vreme ai o stare de spirit foarte proasta si nu prea iti explici de ce? Ei bine, carenta de fier din organism poate fi raspunsul tau. In articolul de astazi vreau sa vorbim putin despre simptomele carentei de fier, pentru a o putea recunoaste pe viitor si pentru a stii ce masuri sa luam.

Care este rolul fierului in organism

Fierul nu este doar un metal pe care il regasim din belsug in natura. Este, de asemenea, unul gasit si in organismul uman. De altfel, este foarte important pentru buna functionare a organismului nostru.

Prezenta fierului in organism il ajuta pe acesta sa isi indeplineasca numeroase functii vitale. Dintre acestea amintim- transportarea oxigenului prin corp, reglarea sistemului imunitar si facilitarea multor altor procese importante.

Este necesar un aport permanent de fier in organism?

Desigur! Fierul este un component chimic al corpului nostru, care ii este constant necesar. O parte din fier este eliminata in mod natural din sistemul nostru. Organul responsabil pentru asta este ficatul, care elimina fierul prin lichidul biliar, eliminat, in final, prin intestine.

Existant acest ciclu de curatare si eliminare, este important sa ne preluam susrsa de fier din alimentatie. In felul asta ajutam organismul sa isi mentina functionarea la nivel optim.

Cum recunoastem deficitul de fier

Deficienta sau deficitul de fier cunoscute si sub denumirea de carenta de fier consta intr-un nivel de fier insuficient pentru a asigura buna functionare a organismului nostru.

Care sunt efectele imediate la nivelul organismului cand avem deficienta de fier

In momentul in care corpul nostru nu dispune de o cantitate de fier optima, atunci ajunge sa produca mult mai putina hemoglobina. In timp, asta inseamna ca organismul afectat va primi din ce in ce mai putin oxigen. In mod clar, asta nu are un efect deloc benefic asupra organismului.

Simptomele care pot trada deficienta de fier sunt:

  • Oboseala
  • Rezistenta scazuta la orice tip efort
  • Lipsa puterii de concentrare
  • Stare de agitatie
  • Inapetenta (lipsa poftei de mancare)
  • Dispnee (greutate in respiratie)
  • Dureri de cap
  • Dureri toracice
  • Ritm cardiac crescut
  • Ameteli
  • Insomnii
  • Paloarea tegumentelor (pielii) si mucoaselor
  • Modificari la nivelul unghiilor, parului sau pielii (parul devine uscat si friabil, unghiile devin concave) (sursa secom.ro)

In cazul carentei de fier, refa-ti rezervele prin alimentatie

In unele cazuri, grave, ma gandesc ca exista si tratamente medicamentoase. Insa, pana acolo, important este sa fiti atente la semnalele pe care vi le da organismul, sa fiti informate pentru a le putea intelege si sa luati masuri imediate.

In cazul deficientei de fier, ne putem reface rezervele prin alimentatie. Alimentele cu cel mai crescut continut de fier sunt:

  • Ficatul este un organ care stocheaza o cantitate mare de fier hemic, motiv pentru care el nu ar trebuie sa lipseasca dintr-o dieta de refacere a nivelului de fier. Ficatul de gasca prezinta cel mai mare continut de fier (28 mg / 100 g). Nu faceti exces insa!
  • Carnea rosie (porc, vita)
  • Carnea de pasare
  • Carnea de peste (carnea rosie de peste contine mai mult fier decat carnea alba)
  • Scoicile
  • Tofu – acesta are un continut bogat de fier, insa acesta este non-hemic. De aceea, daca inlocuim carnea cu tofu, trebuie sa luam masuri suplimentare pentru a creste sau mentine un nivel optim de fier.
  • Cereale fortificate cu fier – O solutie ideala pentru a lua o doza importanta de fier inca de la micul dejun.
  • Semintele de quinoa
  • Fasole
  • Sfecla rosie
  • Spanac – 2,7 mg de fier / 100 g.
  • Fructe confiate – caise, prune, stafide
  • Anumite tipuri de nuci – fistic, migdale, caju (secom.ro)

In cazul in care masurile luate asupra alimentatiei nu sunt suficiente pentru a reface resursa de fier din organism, atunci recomand sa apelati la un medic specialist, care mai mult ca sigur va va prescrie ceva suplimente. Nu incurajez administrarea suplimentelor fara aceasta vizita la medicul de specialitate! Cum carenta nu face bine organismului, nici excesul nu este veste buna!

Pana data viitoare, aveti grija de voi si va doresc o saptamana frumoasa!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *