Clasificarea nutrientilor si rolul lor in organism. Micronutrientii ( partea II)

Buna dimineata,

Asa cum v-am promis, astazi continuam articolul de ieri, cu partea a II-a si vorbim despre clasificarea micronutrientilor si rolul lor in organismul nostru.

Nu o sa ma lungesc cu vorba, asa ca haideti sa intram direct in subiect! Micronutrientii sunt numai 2 si despre ei vorbim in cele ce urmeaza.

Vitaminele

Vitaminele sunt necesare organismelor vii, fiind, la baza, compusi complementari ai lipidelor, glucidelor, proteinelor si mineralelor existente in hrana. Functiile acestora sunt catalitice.

Doar ca vitaminele, care sunt o clasa de substante organice cu masa moleculara mica si structuri chimice variate, nu sunt sintetizate organic de organismul nostru. De aceea, avem nevoie zilnic de o sursa sigura de vitamine. Astfel, ne preluam acesti compusi fie direct din produsele alimentare de origine vegetala, fie in mod indirect din produsele de origine animala.

Clasificarea vitaminelor

In functie de solubilitatea lor, vitaminele se impart in doua mari categorii:

  • Vitamine liposolubile- vitaminele solubile in lipide si solventi organici- A, D, E K
  • Vitaminele hidrosolubile- vitaminele solubile in apa- B1,B2,B3,B6,B9,B12,H,C,P

Carentele de vitamine ne pun fata in fata cu afectiuni mai mult sau mai putin serioase.

Carentele de vitamina A se manifesta prin ingreunarea vederii la lumina slaba, piele aspra si foarte deshidratata

Deficientele de vitamina C, uneori, duc la aparitia scorbutului, latergie, piele si par foarte uscate, fragilitate osoasa si, rareori, la caderea dintilor.

Carenta de vitamina D se manifesta prin stari de letargie, fragilitate osoasa, sangerari gingivale s.a.m.d.

De unde ne tragem vitaminele

Surse de vitamine liposolubile: ardei, sfecla, morcov, spanac, varza rosie, branza de vaca, lactate in general, seminte oleaginoase, rosii, unt.

Surse de vitamine hidrosolubile: fulgi de cereale, cereale integrale, orez integral, oua, lactate.

Mineralele

Sunt cea de-a doua categorie de micronutrienti si constituie elemente nutritive anorganice, care nu contin carbon si ne sunt necesare pentru buna functionare a organismului.

In functie de cantitatea zilnica necesara organismului nostru, mineralele se impart, la randul lor, in doua categorii:

  • microelemente- si aici intra: zinc, cupru, iod, mangan, seleniu, molibden, fluor, fier, cobalt.
  • macroelemente- minerale esentiale, unde se incadreaza: calciu, magneziu, sodiu, potasiu, fosfor, clor, sulf.

Desigur, mineralele date ca exemplu nu sunt toate, ci doar cele mai importante. Numarul lor este mult mai mare!

Cateva dintre cele mai importante roluri ale mineralelor in organism

Fiecare minerala are rolul ei, cu siguranta. Asta ar inseamna ca articolul de astazi sa fie foarte lung. Insa, am sa va spun pe scurt cate ceva despre rolul mineralelor, in general, in organism.

Mineralele, impreuna cu vitaminele, contribuie la reactiile chimice din interiorul organismului nostru. Fiecare mineral in parte are functii diferite. Calciul, magneziu, fosforul, de exemplu, intra in compozitia oaselor. Pe cealalta parte, oligoelementele sunt necesare in procesul de crestere.

Surse de minerale

Surse alimentare de minerale: lapte, lactate in general, oua, legume ( spanac, broccoli, morcovi, varza, ardei etc), fructe ( mere, pere, piersici, banane, caise), seminte oleaginoase, nuci.

Asa cum va spuneam si ieri, este foarte important sa stim ce mancam si ce anume ii este necesar organismului nostru sa se mentina sanatos. Sper ca articolele de ieri si astazi, sa va ajute catusi de putin in asta. Numai bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *