Clasificarea nutrientilor si rolul lor in organism. Macronutrientii ( partea I)

Buna dimineata,

Astazi, m-am gandit sa ne petrecem dimineata afland cate ceva despre clasificarea nutrientilor. Asta pentru ca va tot incurajez sa urmati un regim alimentar echilibrat si sa nu ajungeti sa mancati impulsiv, pentru ca asta e calea cea mai sigura catre un organism dezechilibrat si o silueta cu ceva kilograme in plus.

Alimentele si bauturile pe care le consumam zi de zi sunt compuse, la baza, din sase macronutrienti si micronutrienti principali. Ambele categorii de nutrienti sunt la fel de vitale bunei functionari a organismului nostru. Acestea ne ajuta in producerea de energie, in reglarea proceselor biologice si ne tin departe de deficiente si afectiuni degenerative.

Cei sase nutrienti principali, de care organismul nostru are nevoie sunt- lipidele, glucidele, vitaminele, proteinele, mineralele si apa! Fara de acestia, organismul nostru nu functioneaza in parametri optimi.

Si pentru ca, organic, nu producem cantitatile necesare din fiecare categorie, trebuie sa avem grija sa ni le tragem prin alimentatia aleasa.

Cei sase nutrienti, se impart in doua categorii- macro si micronutrienti.

Sa vedem, care si cum se incadreaza!

Astazi vorbim despre macronutrienti, iar in articolul urmator, despre micronutrienti.

Macronutrientii sunt 3

Proteinele

Sunt substante organice care se formeaza din aminoacizi. Sunt, la baza, singura sursa alimentara de azot a organismului nostru. Daca va intrebati la ce ne ajuta azotul- ei bine, pentru a sintetiza proteinele pe care organismul nostru le produce de la sine.

In formarea proteinelor contribuie 20 de aminoacizi. 9 dintre acestia sunt esentiali si nu pot fi sintetizati de organism. Asadar, trebuie sa ni asiguram prin alimentatie. Norocul nostru ca acesti aminoacizi ii gasim si in surse alimentare, dar si vegetale.

Ce rol au proteinele in organismul nostru

Destule multe roluri, sa stiti.

  • sunt sursa de energie, cand nivelul de glicogen este scazut in organism
  • ajuta in producerea anticorpilor si astfel, contribuie in consolidarea sistemului imunitar
  • au rol de transport- hemoglobina si albumina
  • sunt componente ale hormonilor peptidici- hormonul de crestere, hormonii tiroidieni, insulina
  • contribuie in productia de enzime care catalizeaza reactii chimice ca- digestia, coagularea sangelui, contractii musculare

Ce surse proteice avem la indemana

De origine vegetala: soia, orez, fasole, linte, paine integrala, naut, avocado, broccoli, ovaz, nucile, fisticul, migdalele.

De origine animala: carne de pasare, carne de vita, peste, oua, lapte si produse lactate

Glucidele

Glucidele sunt compusi organici, care se alcatuiesc din atomi de hidrogen, oxigen si carbon. De aceea, glucidele mai sunt cunoscute si drept carbohidrati. Sau hidrati de carbon.

Ce rol au glucidele in organismul nostru

  • sunt sursa de energie
  • participa in numeroase structuri anatomice- membrane celulare, tesut nervos, tesut conjunctiv si de sustinere
  • joaca un rol antitoxic pentru ficat

Lipidele

Cand spunem „lipide” ne referim la toate substantele organice grase, care sunt insolubile si se gasesc in alimente, dar si in organism.

La baza lipidelor stau acizi grasi si glicerol. Dar ca si in cazul proteinelor si glucidelor, in alcatuirea lipidelor intalnim si carbon, hidrogen, atomi de oxigen. Diferenta e ca raportul dintre oxigen si ceilalti 2 compusi este mai scazut. Asta inseamna, in final, ca lipidele sunt cea mai concentrata sursa de energie.

Ce rol au lipidele in organism

  • rol in contractia musculara
  • reprezinta izolatori termici
  • rol in transmiterea semnalelor nervoase
  • sursa de energie
  • transporta vitaminele liposolubile- A, E, K, D
  • confera protectie mecanica organelor

Surse alimentare de lipide

Lipide mononesaturate: masline, arahide, avocado, nuci

Lipide saturate: carne, unt, branzeturi, lapte, alimente procesate

Lipide polinesaturate: peste gras, nuci, seminte oleaginoase.

Cam atat despre macronutrienti si rolul lor in organism. Desigur, am ales sa va ofer informatia de baza. Dar chiar va indemn sa va documentati mai in detaliu. Este foarte important sa stim ce mancam si ce anume ii este necesar organismului nostru sa se mentina sanatos.

Maine, vorbim despre micronutrienti. Numai bine! 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *